1.
Na naszym
podwórku
Cele ogólne:
- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, przyborów, narzędzi, urządzeń
znajdujących się na placu zabaw.
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach,
zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
2.
Wkrótce wakacje
Cele
ogólne:
− obserwowanie w sposób bezpośredni lub
pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w
lesie, na łące).
− przestrzeganie odpowiedniego zachowania się
podczas burzy, huraganu.
− poznawanie różnych środków transportu:
lądowego, wodnego, powietrznego.
3.
Wspólne zabawy
Cele
ogólne:
-
przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i
ćwiczeniach ruchowych
-
przypomnienie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu
MAJ
1. Muzyka jest
wszędzie
Cele ogólne:
− wykonywanie akompaniamentu do piosenek na
instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie i grupowo
(tworzenie orkiestry)
− wykonywanie instrumentów perkusyjnych z
różnych materiałów
2.
Łąka i jej mieszkańcy
Cele ogólne:
− poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju
zwierząt
− określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu
zwierząt.
3.
Święto rodziców
Cele ogólne:
− podawanie informacji, jakie zawody wykonują
rodzice, czym się zajmują
− opisywanie wyglądu rodziców, dostrzega- nie
ich charaktery- stycznych cech (wygląd, charakter)
− określanie czynności domowych wykonywanych
przez poszczególnych członków rodziny.
4.
Dziecięce przyjaźnie
Cele ogólne:
− nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc
ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją
− poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór,
mieszkanie)
− zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych
regionów świata.
KWIECIEŃ
1.
Teatr
Cele ogólne:
− poznawanie
wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących
(aktor, reżyser, scenograf)
− odszukiwanie
w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno,
sprawiedliwość, prawda
− przygotowanie
kącika teatralnego; wzbogacenie kącika w stroje, maski; wspólne wykonywanie
pacynek, kukiełek, sylwet (do teatrzyku cieni).
2.
Wielkanoc – zwyczaje i tradycje
Cele ogólne:
− kultywowanie tradycji, zwyczajów,
związanych ze świętami Wielkanocy
- rozwijanie mowy i myślenia
3.
Dbamy o ziemię
Cele ogólne:
− poznawanie
zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej
działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt
dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
− nieniszczenie
roślin, np. niełamanie gałęzi drzew
− wyrzucanie
śmieci do kosza i segregowanie ich
− poznawanie
sposobów dbania o środowisko: oczyszczanie wody, zakładanie filtrów na kominy
fabryczne, karanie za łamanie praw przyrody.
4.
Polska – mój kraj
Cele ogólne:
− poznawanie
legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np. jego
powstania
− podawanie
nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
− poznawanie
poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i
ważniejszych miejsc
− nazywanie
największych rzek Polski – Wisły i Odry, Morza Bałtyckiego, gór– Tatr – oraz
większych miast Polski
MARZEC
1.Czy żyły dinozaury?
Cele ogólne:
− poznawanie historii powstawania
węgla kamiennego, jego właściwości
- poznawanie
wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących
w tamtym okresie
- poznawanie ważniejszych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw
naturalnych.
2. Nadchodzi wiosna
Cele ogólne:
- obserwowanie zmian zachodzących w
przyrodzie przez zbliżającą się wiosną np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa
temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki,
czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- poznawanie zwiastunów wiosny np.
kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach i krzewach.
3. Nadeszła wiosna
Cele ogólne:
− oglądanie kwitnących roślin; zwrócenie uwagi na zawarte w nich
piękno
− omawianie życia ptaków wiosną
- zachęcanie do obserwacji przyrody
4. Wiosna na wsi
Cele ogólne:
− poznawanie dorosłych
i młodych zwierząt hodowanych na wsi, nazywanie domów zwierząt, sposobów
poruszania się zwierząt, odżywiania
− wyjaśnienie
znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.
LUTY
1.WSPÓLNE
ZABAWY
Cele ogólne:
- rozbudzanie zainteresowań dzieci różnymi formami
aktywności
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w
spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
2.
TAK MIJA NAM CZAS
Cele ogólne:
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych
następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
- nazywanie pór dnia: rano, południe, po- południe,
wieczór i nocy
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj,
wczoraj, jutro, pojutrze.
3.
CZY JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE?
Cele ogólne:
− poznawanie
modelu kuli ziemskiej – globusa; poznawanie nazw wybranych planet Układu
Słonecznego, np. Mars, Wenus; słuchanie ciekawostek na ich temat
− gromadzenie
literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem
− poznawanie
zawodów związanych z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma
4.
ZWIERZĘTA NA ŚWIECIE
Cele ogólne:
- poznawanie
warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
− dostrzeganie
różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
− nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się
zwierząt, odżywiania.
STYCZEŃ
1.
W
KRAINIE BAŚNI
Cele
ogólne:
− słuchanie
wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
− tworzenie własnych książek dotyczących znanych
bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu
ułożonego przez nie, a zapisanego przez nauczyciela
− zwracanie
uwagi na budowę książki: okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustrację.
2.
ZIMOWE POTRZEBY
PTAKÓW Cele ogólne:
− dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych,
zimowych warunkach
− nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
− zwracanie uwagi na ostrożność w kontaktach z
chorymi zwierzętami, np. ptakami
− rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na
śniegu.
3.
RODZICE RODZICÓW
Cele
ogólne:
−
przygotowanie programu artystycznego,
-
samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków,
-
wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi.
4. ZIMOWE ZABAWY
Cele
ogólne:
−
poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu bawienia się w miejscach
niedozwolonych, np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym
stawie.
− ubieranie się odpowiednio do warunków
atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
− przebywanie na świeżym powietrzu;
uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
GRUDZIEŃ
1. Co robić w taki smutny czas?
Cele ogólne:
− obserwowanie zmian zachodzących w przy- rodzie
późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu,
mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
− ubieranie się odpowiednio do warunków
atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu)
− przebywanie na świeżym powietrzu;
uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
2. Nadeszła zima
Cele ogólne:
− obserwowanie zmian zachodzących w
przy rodzie zimą; zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
− poznawanie zjawisk atmosferycznych
charakterystycznych dla zimy, nazywanie
ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne
− poznawanie wybranych właściwości
fizycznych śniegu i lodu, zwracanie
uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.
3. Święta tuż, tuż…
Cele ogólne:
− kultywowanie
tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
Wielkanocy
− wzajemne
okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji,
opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
4. I po świętach…
Cele ogólne:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie
zimą; zwracanie uwagi na koloryt
i piękno przyrody w zimowej szacie
- rozwijanie sprawności ruchowej
LISTOPAD
1.
A deszcz pada i pada…
Cele ogólne:
− obserwowanie zmian zachodzących w
przyrodzie jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego
deszczu, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
− wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi
i zwierząt.
2.
Domy i domki
Cele ogólne:
− poznawanie,
na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania dawniej i współcześnie
− nazywanie
zawodów związanych z budownictwem.
− pokazywanie
na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta
przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy,
zasypiają); zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana
ubarwienia, gęstnie- nie futra, piór.
3. Urządzenia elektryczne
Cele ogólne:
− bezpieczne
korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np.: telewizora, komputera,
odtwarzacza płyt kompaktowych, wideo
− poznawanie,
w sposób bezpośredni lub pośredni, różnych form zastosowania techniki w życiu
ludzi (np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera).
4. Zdrowie naszym skarbem
Cele ogólne:
− ubieranie się
odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie
przegrzaniu, zmarznięciu)
− dbanie o higienę
poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk,
zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu.
− spożywanie
zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczenie spożywania
słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków, ograniczenie napojów gazowanych
− przezwyciężanie
niechęci do nieznanych potraw.
1. Jesień w sadzie
Cele
ogólne:
− rozpoznawanie drzew owocowych po owocach;
wyjaśnienie znaczenia słowa sad
− nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy,
soki, kiszonki, kompoty)
− poznawanie wybranych owoców egzotycznych.
2. Jesień na
działce
Cele
ogólne:
− nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy,
soki, kiszonki); samodzielne wykonywanie wybranych
− rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie
ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
3. Nasze rodziny
Cele
ogólne:
− podawanie
informacji, czym się zajmują, jakie zawody wykonują rodzice
− podawanie
powiązań między członkami rodziny, np. Babcia to mama mamy lub mama taty
− wyjaśnienie
wielo- znaczności słowa dom
4. Nasi domowi
ulubieńcy
Cele
ogólne:
− poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w
domu: karmienie ich, wizyty u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na
odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer
− nazywanie dorosłych i młodych zwierząt.
WRZESIEŃ
1.PRZEDSZKOLE
– DRUGI DOM
CELE OGÓLNE:
- współtworzenie
przyjaznej atmosfery w grupie
- poznawanie swojego
ciała poprzez zabawy
2.
PRZEDSZKOLE – DRUGI DOM c.d.
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi,
opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
- poznawanie swojego ciała poprzez
zabawy
- rozwijanie poczucia przynależności
narodowej
3.
ULICZNE SYGNAŁY
CELE OGÓLNE:
− poznawanie znaczenia pasów,
sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych
− zaznajamianie z zasadami ruchu
drogowego, z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek
− poznawanie wybranych pojazdów, w tym
specjalistycznych, np.: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji.
4.
JESIEŃ W LESIE
CELE OGÓLNE:
− rozpoznawanie drzew po ich liściach i
owocach
− zbieranie owoców drzew, wzbogacanie
nimi kącika przyrody wykorzystywanie owoców w działalności plastycznej,
technicznej, matematycznej, muzycznej
− poznawanie wybranych przedstawicieli
grzybów jadalnych i niejadalnych
− pokazywanie na wybranych przykładach
(np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej
zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); zwracanie uwagi na
zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.