TEMATYKA

CZERWIEC

1.     Na naszym podwórku
Cele ogólne:
- poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu
- bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, przyborów, narzędzi, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.

2.     Wkrótce wakacje
Cele ogólne:
  obserwowanie w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące).
  przestrzeganie odpowiedniego zachowania się podczas burzy, huraganu.
  poznawanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego.

3.     Wspólne zabawy
Cele ogólne:
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
- przypomnienie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu


MAJ

1.     Muzyka jest wszędzie
Cele ogólne:
  wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie i grupowo (tworzenie orkiestry)
  wykonywanie instrumentów perkusyjnych z różnych materiałów
2.     Łąka i jej mieszkańcy
Cele ogólne:
  poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
  określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt.
3.     Święto rodziców
Cele ogólne:
  podawanie informacji, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
  opisywanie wyglądu rodziców, dostrzega- nie ich charaktery- stycznych cech (wygląd, charakter)
  określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny.
4.     Dziecięce przyjaźnie
Cele ogólne:
  nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją
  poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie)
  zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata.



KWIECIEŃ


1.     Teatr
Cele ogólne:
  poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf)
  odszukiwanie w oglądanych utworach uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, piękno, sprawiedliwość, prawda
  przygotowanie kącika teatralnego; wzbogacenie kącika w stroje, maski; wspólne wykonywanie pacynek, kukiełek, sylwet (do teatrzyku cieni).
2.     Wielkanoc – zwyczaje i tradycje
Cele ogólne:
− kultywowanie tradycji, zwyczajów, związanych ze świętami Wielkanocy
- rozwijanie mowy i myślenia
3.     Dbamy o ziemię
Cele ogólne:
  poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
  nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew
  wyrzucanie śmieci do kosza i segregowanie ich
  poznawanie sposobów dbania o środowisko: oczyszczanie wody, zakładanie filtrów na kominy fabryczne, karanie za łamanie praw przyrody.
4.     Polska – mój kraj
Cele ogólne:
  poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np. jego powstania
  podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
  poznawanie poprzez literaturę pochodzenia nazwy stolicy Polski – Warszawy, jej herbu i ważniejszych miejsc
  nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, Morza Bałtyckiego, gór– Tatr – oraz większych miast Polski



MARZEC 


1.Czy żyły dinozaury?
Cele ogólne:
− poznawanie historii powstawania węgla kamiennego, jego właściwości
- poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występujących w tamtym okresie
- poznawanie ważniejszych regionów Polski, znajdujących się tam bogactw naturalnych.
2. Nadchodzi wiosna
Cele ogólne:
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przez zbliżającą się wiosną np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
- poznawanie zwiastunów wiosny np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach i krzewach.
3. Nadeszła wiosna
Cele ogólne:
− oglądanie kwitnących roślin; zwrócenie uwagi na zawarte w nich piękno
− omawianie życia ptaków wiosną
- zachęcanie do obserwacji przyrody
4. Wiosna na wsi
Cele ogólne:
  poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi, nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
− wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi.




LUTY


1.WSPÓLNE ZABAWY
Cele ogólne:
- rozbudzanie zainteresowań dzieci różnymi formami aktywności
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
2. TAK MIJA NAM CZAS
Cele ogólne:
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
- nazywanie pór dnia: rano, południe, po- południe, wieczór i nocy
- odpowiednie stosowanie określeń: przedwczoraj, wczoraj, jutro, pojutrze.
3. CZY JESTEŚMY SAMI W KOSMOSIE?
Cele ogólne:
  poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa; poznawanie nazw wybranych planet Układu Słonecznego, np. Mars, Wenus; słuchanie ciekawostek na ich temat
  gromadzenie literatury, zdjęć, albumów związanych z kosmosem
  poznawanie zawodów związanych z kosmosem, np. kosmonauty, astronoma
4. ZWIERZĘTA NA ŚWIECIE
Cele ogólne:
 - poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt
   dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt dostępnych bezpośredniej obserwacji
− nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania.



STYCZEŃ

1.     W KRAINIE BAŚNI
Cele ogólne:
  słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów  
   tworzenie własnych książek dotyczących znanych bajek lub wymyślonych przez dzieci, składających się z obrazków lub tekstu ułożonego przez nie, a zapisanego przez nauczyciela
  zwracanie uwagi na budowę książki: okładkę z tytułem i nazwiskiem autora, ilustrację.
2.      ZIMOWE POTRZEBY PTAKÓW                                                                      Cele ogólne:
  dokarmianie i dopajanie zwierząt w trudnych, zimowych warunkach
  nazywanie ptaków odwiedzających karmnik
  zwracanie uwagi na ostrożność w kontaktach z chorymi zwierzętami, np. ptakami
  rozpoznawanie wybranych zwierząt po śladach na śniegu.
3.     RODZICE RODZICÓW
          Cele ogólne:
− przygotowanie programu artystycznego,
- samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków,
- wspólna zabawa z przybyłymi gośćmi.
    4.  ZIMOWE ZABAWY
        Cele ogólne:
− poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu bawienia się w miejscach niedozwolonych,   np. przy ruchliwej ulicy, na zamarzniętym stawie.
  ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie  przegrzaniu i zmarznięciu)
  przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych.


GRUDZIEŃ

1.     Co robić w taki smutny czas?
Cele ogólne:
  obserwowanie zmian zachodzących w przy- rodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia.
  ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie  przegrzaniu i zmarznięciu)
  przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
2.     Nadeszła zima
Cele ogólne:
− obserwowanie zmian zachodzących w przy rodzie zimą; zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
  poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np.: opady śniegu, szron, szadź, zawieje śnieżne
  poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia, które zatrzymują w sobie.
3.     Święta tuż, tuż…
Cele ogólne:
  kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocy
  wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich – tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości.
4.     I po świętach…
Cele ogólne:
-  obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt
i piękno przyrody w zimowej szacie
- rozwijanie sprawności ruchowej


LISTOPAD

1.      A deszcz pada i pada…
Cele ogólne:
− obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
− wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt.

2.      Domy i domki
Cele ogólne:
  poznawanie, na podstawie swojej miejscowości, sposobów budowania  dawniej i współcześnie
  nazywanie zawodów związanych z budownictwem.
  pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnie- nie futra, piór.

3.      Urządzenia elektryczne
Cele ogólne:
  bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych, np.: telewizora, komputera, odtwarzacza płyt kompaktowych, wideo
  poznawanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi (np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera).

4.      Zdrowie naszym skarbem
Cele ogólne:
− ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu, zmarznięciu)
  dbanie o higienę poprzez: codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu.
  spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczenie spożywania słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków, ograniczenie napojów gazowanych
  przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw.


PAŹDZIERNIK

1. Jesień w sadzie
Cele ogólne:
  rozpoznawanie drzew owocowych po owocach; wyjaśnienie znaczenia słowa sad
  nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty)
  poznawanie wybranych owoców egzotycznych.
2. Jesień na działce
Cele ogólne:
  nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki); samodzielne wykonywanie wybranych
  rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
3. Nasze rodziny
Cele ogólne:
  podawanie informacji, czym się zajmują, jakie zawody wykonują rodzice
  podawanie powiązań między członkami rodziny, np. Babcia to mama mamy lub mama taty
  wyjaśnienie wielo- znaczności słowa dom
4. Nasi domowi ulubieńcy
Cele ogólne:
  poznawanie zasad dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienie ich, wizyty u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer
  nazywanie dorosłych i młodych zwierząt.


WRZESIEŃ

1.PRZEDSZKOLE – DRUGI DOM
CELE OGÓLNE:
- współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie
- poznawanie swojego ciała poprzez zabawy
2. PRZEDSZKOLE – DRUGI DOM c.d.
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji
- poznawanie swojego ciała poprzez zabawy
- rozwijanie poczucia przynależności narodowej
3. ULICZNE SYGNAŁY
CELE OGÓLNE:
− poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych
− zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego, z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek
− poznawanie wybranych pojazdów, w tym specjalistycznych, np.: straży pożarnej, karetki pogotowia, policji.
4. JESIEŃ W LESIE
CELE OGÓLNE:
− rozpoznawanie drzew po ich liściach i owocach
− zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyrody wykorzystywanie owoców w działalności plastycznej, technicznej, matematycznej, muzycznej
− poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych i niejadalnych
− pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają); zwracanie uwagi na zmiany w wyglądzie zwierząt, np. zmiana ubarwienia, gęstnienie futra, piór.