niedziela, 16 października 2016

"Koło dobrych i złych zachowań"




Od października wprowadziłyśmy w grupie Sów  "Koło dobrych i złych zachowań", które będzie elementem systemu motywacyjnego. Mamy nadzieję, że pomoże nam w trudnościach wychowawczych, a dzieciom pozwoli lepiej zrozumieć kodeks zachowań. Koło umieszczone jest w widocznym miejscu w naszej sali (nad półeczkami dzieci). Codziennie mogą Państwo zobaczyć, gdzie klamerka z imieniem dziecka się znajduje.

KOŁO DOBRYCH I ZŁYCH  ZACHOWAŃ  składa się z 4 pól:
Pole zielone „DOBRE ZACHOWANIE”   jest to pole, na którym klamerka z imieniem dziecka znajduje się w większości czasu, jeżeli dziecko zachowuje się dobrze.
Pole żółte „OSTRZEŻENIE”  to pole,  na które wędruje klamerka dziecka, jeżeli złamie ono zasady obowiązujące w grupie i pomimo pierwszego ostrzeżenia słownego nie zmieni swojego zachowania. Jeżeli zachowanie dziecka w ocenie nauczyciela i rówieśników poprawiło się, klamerka z jego imieniem może wrócić na zielone pole. W przypadku, gdy dziecko zachowuje się nadal źle- jego klamerka wędruje na pole czerwone.
Pole czerwone „UWAGA” to miejsce, na które klamerka trafia pomimo „Ostrzeżenia”                     na polu żółtym. Gdy klamerka z imieniem dziecka znajduje się na tym polu dziecko musi zostać odsunięte od zabawy bądź zajęcia, podczas którego wykazywało nieprawidłowe zachowanie. Zadaniem nauczyciela w takim przypadku jest zaproponowanie dziecku wyciszenia lub zadania, podczas którego dziecko rozładuje złość. Dziecko może wrócić do zabawy w momencie, gdy jest wyciszone i samo określi, co było nieprawidłowego w jego zachowaniu. Ważnym elementem jest przeproszenie konkretnej osoby bądź nauczyciela. Nauczyciel podkreśla, iż dopiero zgodna zabawa lub prawidłowe wykonanie zadania pozwoli na przepięcie klamerki na zielone pole. Czerwone pole to dopiero 3. krok w reagowaniu na złe zachowanie wychowanka.
Pole niebieskie„POCHWAŁA” to pole, na którym klamerka może znaleźć się za wyróżniające się zachowanie, wyjątkową sytuację zaistniałą w grupie.